
(reprinted from The Guardian, 30 August 1984)

Going West

Nuclear power in China seems to be heading in the wrong direction, says Walter Patterson

'Nuclear power is inevitable. The present reserves of coal and petroleum will be used up in 200 
years  but  uranium  will  last  for  2500  years'.  The  sentiment  is  long  since  familiar  in  Western 
industrial countries, on the lips of official energy planners. The speaker quoted, however, is Peng 
Shilu, Vice-Minister of Water Resources and Electric Power in the People's Republic of China, in an 
interview  published  in  Hong  Kong  in  April  1984.  His  comment  highlights  one  of  the  most 
controversial facets of China's 'four modernisations'.

On 26 February 1978, China officially entered the era of civil nuclear power. Hua Guofeng, then 
chairman  of  the  Communist  Party,  announced  that  China  was  embarking  on  a  nuclear  power 
programme, to 'catch up with the rest of the world'.  After a head start of several millennia, Chinese 
civilisation has now – in this respect at least – caught up as far as 1974. China is still in the early  
stages of work on its first-ever 'commercial' nuclear power stations.

Wistful longing

Nevertheless  official  Chinese  pronouncements  in  1984  envisaged  having  10,000  megawatts  of 
nuclear power in operation by the year 2000. These confident assertions are an uncanny after-echo 
of similar assertions made by nuclear establishments in Western industrial countries a decade ago.

China  has  already  started  construction  of  a  300-megawatt  nuclear  station  using  an  indigenous 
Chinese design of pressurized water reactor (PWR), at Qinshan near Shanghai. But the focus of 
immediate interest to nuclear promoters in the UK, France and the US is the plan to build a nuclear 
power  station  on  the  south  China  coast,  at  Daya  Bay  in  Guangdong  province,  some  50-odd 
kilometres  northeast of Hong Kong. The plan for the Guangdong station, with two 900-megawatt 
PWRs, got the go-ahead from Peking in 1978, and the provincial authorities opened discussions 
with China Light & Power, the main electricity supplier in Hong Kong. The proposal was for China 
Light  to  become  a  partner  in  a  joint  venture  with  Guangdong,  to  put  up  part  of  the  capital 
investment required for the Daya Bay plant – estimated at about HK$36 billions, or some US$4 
billions – and to take 70 per cent of its electricity output to sell to customers in Hong Kong.

The prospect  of  gaining a  foothold in  what  was seen as  a  multi-billion dollar  market  for  civil  
nuclear  technology  in  China  prompted  a  parade  of  Western  nuclear  interests  to  Peking  and 
Guangdong. Chief suitors were the UK, France and the US. By late 1983 the favoured package for 
Daya Bay appeared to be two PWRs from Framatome of France, coupled to turboalternators from 
GEC of Britain.

1



The merchant bankers Lazard Bros carried out an investment analysis of the proposal, and reported 
favourably; and in October, 1983 the Hong Kong government agreed in principle to participate in 
the Daya Bay project. The Hong Kong Nuclear Investment Company was established with China 
Light as the major shareholder and all seemed set fair. But the Lazard Bros analysis was never made 
public, and doubting voices began to be heard.

Joint venture

The original plan called for the Daya Bay station to enter service in 1991. In December 1983, 
however, an official party visiting the site from Hong Kong were told by the Chinese deputy head of 
the project that there would be not one but two stations at Daya Bay. The first would be the joint-
venture station, and was now scheduled for completion in 1989 – a construction period of only 
some five years. The second would be a completely indigenous Chinese station, whose construction 
would commence even before the first two-unit station had been completed. The second station was 
declared to be necessary to supply Guangdong province and the city of Guangzhou (Canton).

Sceptics wondered where the Chinese would find the capital for this second station, and what the 
relationship would be between this 'indigenous' plant and the imported plant next door. The first 
Daya Bay plant could only be financed on the basis that most of its output was to be sold – under 
terms of extreme vagueness – to Hong Kong. Nothing was said about any licensing of foreign 
technology.

The confusion was compounded by an interview with Peng Shilu, the Chinese head of the Daya 
Bay project, in the April issue of the Hong Kong periodical Petroleum News, in which he made the 
comment quoted above. Asked to describe his methods of costing the project, he offered no details, 
but claimed that the figure invariably stated – HK$36 billion – was in fact an over-estimate and that  
China  Light  agreed that  the  cost  would  be  only HK$24 billions.  China  Light  have  never  said 
anything of the kind.

Peng also insisted that all subsequent nuclear stations in China would be 'indigenous'. That being 
the  intention,  the  role  of  the  first  Daya  Bay station  in  the  Chinese  nuclear  power  programme 
became even more obscure. If it were to be a one-off plant, most of whose output was to be sold to 
Hong Kong, and whose technology was not to be used for later Chinese stations, it appeared to be 
merely an exercise in venture capital management – hardly the Chinese norm – in a context whose 
risks have seen Western financial organisations fleeing the market in droves, with nuclear projects 
collapsing about their ears.

Doubts about the economic plausibility of the Daya Bay project were underlined when Hong Kong 
Electric, the smaller electricity supplier in the colony, announced in March 1984 that it would not be 
participating; it considered that coal-fired plant would be more cost-effective. Framatome and GEC 
submitted their bids in February and March – the only bids the Chinese invited – and let it  be 
known that they expected contracts to be awarded within two months. However, the weeks passed 
with  no further  progress  toward  establishment  of  the  joint  venture  company that  would award 
contracts and manage the plant. Some reports indicated that the delay was due in part to British 
government manoeuvring about the long term future of Hong Kong, due to revert to Chinese control 
in 1997. Other reports asserted that China Light was having second thoughts about the whole idea.

Within  Hong  Kong  outspoken  criticism  of  the  project,  on  grounds  of  economics,  safety  and 
environmental  impact,  was  being  voiced,  not  only  by  local  organisations  like  the  Hong Kong 

2



Friends of the Earth but also within the deliberations of the Environment Protection Committee, 
official advisors to the Hong Kong government. Matters came to a head in June 1984, when the 
Hong  Kong  government  summarily  dismissed  two  of  the  most  persistent  critics  from  the 
Committee.

Walter  C Patterson is  an energy consultant,  and proliferation advisor  to  Friends of  the Earth  
International.

(c) Walt Patterson 1984-2013

3


